december 14, 2017

JAAROVERZICHT 2012

Naar jaarlijkse traditie bieden we u graag in een notendop, een overzicht van het voorbije 2012 aan.

Jaaroverzicht2012

Pasen viel dit jaar vroeg in april en de eerste carnavalkermissen begonnen al op het tweede weekend van februari. Ook dit jaar vielen veel kermissen op dezelfde datum, wat niet ideaal was voor de exploitanten.
De carnavalkermissen waren niet echt meevallers, de aanhoudende vrieskou stak letterlijk stokken in de wielen en de publieke opkomst was minder, de omzet van de foorreizigers was navenant. In Aalst verdwenen alle attracties van de Hopmarkt naar de Keizershallen, dit wegens de aanleg van een ondergrondse parking. Ook in 2013 zal dit zo zijn.

Jaarverslag-01 Aalst

Jaarverslag-02 Aalst

Jaarverslag-03 Aalst

Na Aalst en Gent kenden we een resem aan Paasforen, maar ook hier was het beduidend kalmer en was het weder een tegenvaller. Ook de Meiforen kenden weinig bijval.

De Antwerpse Sinksenfoor bracht ons op 15 juni de derde editie van “Pink Friday”.

Jaarverslag-04 Pink

Jaarverslag-05 Pink

Jaarverslag-06 Pink

Jaarverslag-07 Pink

Gedurende deze foor bood Michel Follet zijn kermisfotoboek en dvd’s te koop aan in zijn eigen kraampje. Deze tijdloze kalender is echt uniek en een verzamelobject.

Jaarverslag-08 Follet

Op 24 mei mochten Jo Severeyns en “Juffrouw” Diane hun totaal gerenoveerde kleuterschool “De Carrousel” met enige fierheid voorstellen.

Jaarverslag-09 School

Jaarverslag-10 School

Jaarverslag-11 School

Jaarverslag-12 School

Oostende en Luik hielden tijdens hun Oktoberfoor griezelige, doch aangename “Halloweendagen”, een geliefd spektakel voor groot en klein.

Jaarverslag-13 Halloween

Jaarverslag-14 Halloween

Tijdens de kerstperiode kon men in elke stad of gemeente wel een kerstmarkt aantreffen en de ijspistes waren terug talrijk. “Winterland” in Hasselt en “Winterdroom” te Gent waren opnieuw grote publiektrekkers.

Jaarverslag-15 Winterland

Jaarverslag-16 Winterland

Jaarverslag-17 Winterdroom

Jaarverslag-18 Winterdroom

Voor “Winterdroom” haalde Bufkens René een reuzenrad “Bon Voyage 1”uit een attractiepark in Frankrijk naar België.

Jaarverslag-18A Bon Voyage

In Wieze was er voor de eerste maal een Indoor-kermis te bewonderen, Malmedy en Court-Saint- Etienne hadden opnieuw hun indoor-kermis.

SONY DSC

Jaarverslag-20 Wieze

Jaarlijkse terugkerende evenementen waren de bedevaart te Scherpenheuvel op 25 oktober, de herdenking van “de Pierrot” te Brussel op 19 november en de kerstmisviering in circus Rose Marie Malter op 25 december te Gent.

Jaarverslag-21 Bedevaart

Jaarverslag-22 Bedevaart

Jaarverslag-23 Bedevaart

Jaarverslag-24 Pierrot

Jaarverslag-25 Kerstviering

Niettegenstaande de crisis bleven de uitbaters niet bij de pakken zitten en velen onder hen namen hun attracties onder handen voor een kleine of grote restyling. Zowel frituren, spelkramen, loterijen, schietkramen als kindermolens kregen nieuwe façades, verlichting of decors. Te veel om op te sommen, maar ook de kleinste restyling kreeg wel een vermelding in onze nieuwsrubriek of in de reportages.
Ook een aantal grote attracties werden gerestyled: Swing (Fayt), Tokio Express (Deville), Maxi Move (Wuyts), Dance Music (Kasprzak), Fantomas (Van den Broeck), Magic World 2 (Cattin), Team Karting (Van Besien) en nog anderen.

Jaarverslag-Resstyle

Ook in 2012 mochten we nieuwe attracties op de kermis verwelkomen, hierbij een aantal “premières”:
– “Crazy Beach” van Onssels op de Carnavalkermis te Sint-Truiden
– “Magic Circus” van Clabots op de Carnavalkermis te Sint-Truiden
– “60 Seconds” van EAS Reno op de Winterkermis te Aalst
– “Gebak Victor” van Steve Vlasselaerts op de Halfvastenfoor te Gent
– “Air Maxx” van Dotremont op de Foire de Pâques te Charleroi
– “Extreme” van Vermeylen op de Paasfoor te Oudenaarde
– “Höllentaxi” van Lainez op de Nikolaus kirmes te Eupen
– “Spookslot” van Coenen op de Foire de Juillet te Namen
– “Seabar van Elisabeth op de kermis te Herselt-Blauberg
– “Booster Maxxx” van VeDePo bvba op de Koersefoor te Waregem
– “Wild Mouse 2” van Bufkens/Florens op de Augustusfoor te Sint-Truiden
– “Night Mare” van Lamer/Ropers op de Septemberkermis te Tongeren
– “Donkey Kong” van Michielsen op de Oktoberkermis te Beveren-Waas.

Jaarverslag-nieuw

Naast de restyles en de nieuwe attracties brachten enkele Belgische foorreizigers buitenlandse attracties op de kermissen. Zo zagen we onder andere deze verschijnen:
– “Vortex” van Vlasselaerts/Cournichoux op de kermissen van Brugge, Antwerpen, Brussel en Tongeren
– “New World” van Heyblom/Pfausser op de Sinksenfoor te Antwerpen
– “Aqua Valley” van Bufkens/Rieger op de kermissen van Antwerpen en Brussel.

Jaarverslag-46 Vortex

Jaarverslag-47 New World

Jaarverslag-48 Aqua Valley

Ook enkele “vergane glories” werden terug van onder het stof gehaald:
– Marc Surkol haalde de bidule “Paradisco” van zijn rustplaats in Oostende
– De familie Ropers toerde weer rond met een karting-baan.

Jaarverslag-50 Paradisco

Jaarverslag-49 Karting

Waarschijnlijk vergeten we er hier nog enkele, maar aan allen een welgemeende proficiat om hun durf en inzet. De restyles en premières bewijzen dat de foorreizigers alles in het werk stellen om de kermis en haar entourage levendig en aantrekkelijk te houden.

Ook 2012 bracht nieuw leven met enkele geboortes:
– Florance, 24 april, dochtertje van Jeffrey en Marissa Vlasselaerts-Panis
– Ritchy, 22 oktober, zoontje van Tiffany en François Van Aken
– Cilou, 16 november, dochtertje van Jonathan en Stefanie Vanthourout-Decoutere.

Jammer genoeg verlieten ons in het voorbije jaar meerdere foorreizigers, als blijk van medeleven het kaartje met de overledenen:

Jaarverslag-overleden

Zo dat was het dan, we hopen dat de site u allen terug voldoening en genot schonk. Wij van onze kant proberen er alvast in 2013 het beste van te maken.
Dit jaar werden er niet minder dan 1360 reportages gemaakt. België is en blijft natuurlijk de hoofdbrok met méér dan 1000 reportages. Maar dank zij onze buitenlandse reporters kwamen ook Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Luxemburg in de spotlights te staan. Tevens publiceerden we 86 binnenlandse en 47 buitenlandse attractielijsten, alsook 92 nieuwsberichten.

De laatste week van april kreeg de site een volledige nieuwe lay-out en enkele nieuwe rubrieken, zoals “news on the web” en “on tours”. De rubriek “advertenties” blijkt ook méér en méér in de belangstelling te komen. Verder kan je ons vinden op facebook en twitter.

Gezien er regelmatig attracties bijkomen of verdwijnen en van eigenaars wisselen maken we regelmatig een update van alle gegevens om jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de evolutie. De binnenlandse database telt nu 268 attracties, de buitenlandse 1009 attracties.

Namens het voltallig team danken we dan ook de 613.341 bezoekers en hopen jullie allemaal in 2013 terug te mogen begroeten.

Via deze weg willen we ook al onze vaste en occasionele medewerkers en natuurlijk onze partnersites hartelijk bedanken voor hun enorme inzet. Zij staan ieder weekend paraat, doen belangeloos vele kilometers en trotseren weer en wind voor onze website en voor de kermis in het algemeen. Voor hen is dit méér dan een hobby, maar een voldoening.

Vanzelfsprekend danken we de foorreizigers, zonder hun bereidwillige medewerking en hun toestemming om hun attractie telkens opnieuw op de foto te plaatsen is er geen website.
Een speciaal dankwoord aan Dave Van Craenenbroeck en zijn hostingsfirma DV-Webhost. Dank zij zijn steun en haarscherpe prijzen is het haalbaar de site steeds te vernieuwen.

Tot slot danken we al onze adverteerders, hun bijdrage maakt dat www.kermisland.be – www.paysforain.be DE grootste Belgische kermiswebsite is.

Onze leuze voor 2013 blijft dan ook “Kermis is onze hobby”!!!

Graag zien en horen we jullie terug in 2013 en het beloofd opnieuw spannend te worden, wellicht komt er een derde reuzenrad voor België er komt er nog iets “NIEUWS”, om dat te vernemen moet je wel de site volgen. We houden er graag de spanning in…