december 18, 2017

JAAROVERZICHT 2014

Beste bezoekers,

2014 is voorbij en we richten onze pijlen al op 2015. Doch geven we graag nog een overzicht van 2014.
Veel lees- en kijkplezier.

De negatieve trend van 2013 zette zich jammer genoeg verder in 2014. De crisis was alom aanwezig maar in het algemeen waren de meeste forains toch tevreden over 2014 in vergelijking met het voorgaande jaar.
Steden en gemeenten bleven echter moeilijk doen aangaande standplaatsen en steeds maar stijgende kosten allerhande. Het gevolg waren de verschillende betogingen zowel in Antwerpen als in Binche. In Binche kwam men tot een overeenkomst maar in Antwerpen blijven de Zuiderdokken een heet hangijzer en vinden de forains een verhuis naar een andere locatie tot op heden geen optie. Nochtans zal in 2015 de knoop moeten worden doorgehakt, maar hoe is nog de grote vraag.
De steden geven de indruk eerder de kermis “liever buiten hun centrum” te houden en investeren steeds minder in het begrip “kermis”. Ze schaffen affiches af, of het vuurwerk en avond- en jaarmarkten, kortom de betekenis van “kermis” feest rond de kerk, gaat langzaam maar zeker verloren.

Pasen 2014 viel eind april, de op één na laatste Pasen die we kunnen hebben en de eerste carnavalskermissen begonnen pas de eerste week van maart.
De carnavalskermissen waren echte meevallers, geen sneeuwbuien en weinig regen of kou, een groot contrast met 2013 en zijn ellendig slechte carnavalskermissen.

Eens de carnavalskermissen voorbij en de halfvastenfoor te Gent kenden we een resem aan Paasforen. De Paasforen vielen dit jaar volledig buiten de vakantieperiode, wat zeker een minpunt was, het Paasweekend zelf was de enige positieve noot.

Na de Brugse Meifoor kende de Antwerpse Sinksenfoor een eerder rustig verloop, niettegenstaande de woelige betoging van 26 maart. Ter compensatie richten de foornijveraars een 2€-dag in op 18 juni. Voor 2015 is tot op heden nog geen definitieve oplossing bekend, meerdere locaties worden aangehaald, Spoor Oost, Mexiconatie, en Ledeganckkaai.

In augustus 2013 richt men te Brussel een werkgroep op ter behoud en herkenning van de kermis als “Immaterieel Cultureel Erfgoed”. Steve Severeyns en Franck Delforge zijn de stuwende krachten achter dit project. Op 23 juni 2014 is het zo ver en verklaart Minister Joke Schauvliege dat de kermis officieel is opgenomen in de ”Inventaris voor Immaterieel Cultureel Erfgoed”.

De opening van de Oktoberfoor te Oostende met reus “James”, op vrijdagavond, was een overrompeling met méér dan 7000 bezoekers. Op deze foor zien we tevens twee mooie attracties de Franse “Surf Party” voorgesteld door Stappers en de Nederlandse “Mission Space”.

Oostende en Luik hielden tijdens hun Oktoberfoor opnieuw griezelige, doch aangename “Halloweendagen”, een geliefd spektakel voor groot en klein. Ook Blankenberge had dit jaar een Halloweenkermis ter vervanging van de Septemberkermis, een gesmaakt initiatief.

Minder goed nieuws kwam er vanuit de circuswereld. Het alom bekende circus “Rose-Marie Malter” verloor in maart zijn directeur Jean Gebruers en op 26 november legde men de boeken neer. Stichster Rose-Marie Malter en haar 4 kinderen hopen echter op een overname. Hierbij verliest België een gevestigde waarde in de circuswereld.

Tijdens de kerstperiode waren de kerstmarkten en ijspistes alom vertegenwoordigd. “Winterland” in Hasselt, “Winterpret” te Brussel en “Winterfeesten” in Gent werden massaal bezocht. Gedurende de eindejaarsfeesten zagen we voor het eerst een reuzenrad in Brugge en in Roeselare kregen we de “Mission Space “ te zien. In Kortrijk stond voor de tweede maal een kinderkerstfoor opgesteld.

Jaarlijks terugkerende evenementen waren de bedevaart te Scherpenheuvel op 24 oktober en de herdenking van “de Pierrot” op 18 november te Brussel.

Ook in 2014 zagen we frituren, spelkramen, loterijen, schietkramen en kindermolens met nieuwe façades, verlichting of decors. Te veel om op te sommen, maar ook de kleinste restyling kreeg wel een vermelding in onze nieuwsrubriek of in de reportages.
Ook grote attracties werden gerestyled: Big Roller Coaster (Bufkens), Crazy Surf (Vermeylen), Kristal Palace (Vermeylen), Miami Bidule (Banckaert), Middeleeuws Slot – vroeger Spookslot (Van Besien), Rock-a-Bidule – vroeger Power Machine (Van Gorp), Steamvoyager – vroeger Nasa Space Simulator(Florens), Terror Factory – vroeger Devils Manor (Vanderzeypen/Janssen).

Het voorbije jaar bracht ook nieuwe attracties op de Belgische kermissen, wat bewijst dat de kermis LEEFT !!!
– Air Bag Jump (Cattin Luc)
– Batman in Town (Van den Broeck Nancy)
– Extrem (Fayt)
– Fire Storm (Surkol Marc)
– Jungle Party (Delforge Denis)
– Kindermolen Bambi (Van den Vonder Johan)
– Mega Slide (Gossing Boris)
– Mini-Topspin (Leunens/Carnier)
– Night Fly (Lainez Valère)
– Sandwichbar XXL (De Poorter Angelino)

Naast de restyles en de nieuwe attracties huurden enkele Belgische foorreizigers buitenlandse attracties om één of meerdere kermissen te doen. Zo zagen we onder andere deze verschijnen:
– “Psychodelic 1” van Bodet Richie, die de vorige Psychodelic 2 verwisselde van de duitser Häsler en werkte er het ganse seizoen mee af.
– “Rio Rapidos” van Bufkens René/Selgrad (F) op de Meifoor te Brugge, de Sinksenfoor te Antwerpen, en de Zuidfoor te Brussel.
– “Surf Party” van Stappers Steve/Vogler (F) op de Oktoberfoor te Oostende.
– Booster “Formula 1” van De Bruyne Victor/Regter (NL) op de Halfvastenfoor te Gent.

Waarschijnlijk vergeten we er hier nog enkele, maar aan allen een welgemeende proficiat om hun durf en inzet. De restyles en premières bewijzen dat de foorreizigers alles in het werk stellen om de kermis en haar entourage levendig en aantrekkelijk te houden.

Nieuws dat pas eind december bevestigd werd door René Bufkens. Vanaf augustus 2015 zal hij zijn droom waarmaken en met zijn prachtige aanwinst, het reuzenrad “Roue de Paris”, kermissen en evenementen bezoeken. De première is voorzien op de “Koersefoor” te Waregem.

Ook voor 2015 zullen weer nieuwe attracties hun opwachting maken of bestaande attracties een facelift krijgen, wie, wat, waar en hoe, dat zijn vragen die in de loop van 2015 beantwoord worden op kermisland.be

Één nieuwkomer is echter al bekend want op dit moment draait Laurent Lauwers reeds zijn eerste rondjes met zijn nieuwe aanwinst: de Star Wars (Gravitron)

Spijtig genoeg verloor het kermiswereldje ook afgelopen jaar weer heel wat dierbaren. Als blijk van medeleven met de families van overledene foor- en circusmensen vindt u hier het kaartje met de overledenen:

Zo dat was het dan, we hopen dat de site u allen terug voldoening en genot schonk. Wij van onze kant proberen er alvast in 2015 het beste van te maken.
Dit jaar werden er niet minder dan 1330 reportages gemaakt. België is en blijft natuurlijk de hoofdbrok met bijna 1000 reportages. Maar dank zij onze buitenlandse reporters kwamen ook Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Luxemburg en zelfs Zwitserland in de spotlights te staan. Tevens publiceerden we 80 binnenlandse en 46 buitenlandse attractielijsten, alsook een kleine 100 nieuwsberichten.
Ook de gratis advertentiepagina kreeg veel aandacht van zowel de foornijveraars als de gemeenten, op zoek naar attracties.

Met 950.443 bezoekers haalden we net géén miljoen bezoekers. Tevens kregen we méér dan 2.000 volgers op onze facebookpagina.
Sinds de start van de telling brachten reeds 4.881.285 bezoekers een virtueel bezoekje aan kermisland

Gezien er regelmatig attracties bijkomen of verdwijnen en van eigenaars wisselen maken we regelmatig een update van de databases om jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de evolutie. De binnenlandse telt nu 276 attracties, de buitenlandse 1164 attracties.

De APP van kermisland, die eind 2013 is voorgesteld bleek een succes in 2014. Jullie kunnen die nog steeds GRATIS downloaden en dit zeker voor de komende vier jaren. Hier vinden jullie alle reportages, attractielijsten, nieuwtjes etc… downloaden kan via http://kermisland.be/apps.php

Namens het voltallig team danken we dan ook de 950.443 bezoekers en hopen jullie allemaal in 2015 terug te mogen begroeten.

Via deze weg willen we ook al onze vaste en occasionele medewerkers en natuurlijk onze partnersites hartelijk danken voor hun enorme inzet. Zij staan ieder weekend paraat, doen belangeloos vele kilometers en trotseren weer en wind voor onze website en voor de kermis in het bijzonder. Voor hen is dit méér dan een hobby, maar een voldoening.

Vanzelfsprekend danken we de foorreizigers, zonder hun bereidwillige medewerking en hun toestemming om hun attractie telkens opnieuw op de foto te plaatsen is er geen website.
Een speciaal dankwoord aan Dave Van Craenenbroeck en zijn hostingsfirma DV-Webhost. Dank zij zijn steun en haarscherpe prijzen is het haalbaar de site steeds te vernieuwen.

Tot slot danken we al onze adverteerders, hun bijdrage maakt dat www.kermisland.be – www.paysforain.be DE grootste Belgische kermiswebsite is en blijft.

Onze leuze voor 2015 blijft dan ook “Kermis is onze hobby”!!!

Graag zien en horen we jullie terug in 2015 en wensen alle uitbaters van zowel grote en kleine zaken veel succes in het komend jaar.