oktober 23, 2017

JAAROVERZICHT 2015

Beste bezoekers,

2015 is voorbij en we richten onze pijlen al op 2016. Doch geven we graag nog een overzicht van 2015. Veel lees- en kijkplezier.

Het jaar 2015 was verre van fantastisch. Vooral de laatste 4 maanden bleven de bezoekers weg en met de terreurdreiging vielen ook de meeste kerstmarkten in het water. Nochtans startte het seizoen veel belovend met de carnavalskermissen. De grootste miskleun was echter de verhuis van de Sinksenfoor te Antwerpen, waar de foorreizigers al lang voor vreesden werd werkelijkheid. Het foorplein had nochtans een mooie aantrekkelijke opstelling, de vele beloften van het stadsbestuur bleken echter onvoldoende (publiciteit, parking, veiligheid enz…) Het aantal bezoekers was duidelijk minder en dit was goed te merken tijdens de weekdagen. Vele families hadden er genoeg van na één bezoek, terwijl de meesten een 2- à 3-tal bezoekjes brengen aan hun Sinksenfoor. Hopelijk brengt 2016 soelaas, want anders dreigt deze Sinksenfoor nog meer klappen te krijgen.

Steden en gemeenten blijven echter moeilijk doen aangaande standplaatsen en steeds maar stijgende kosten allerhande. Na Antwerpen is het in 2016 de beurt met de Paasfoor te Kortrijk, waar ze de komende jaren meerdere pleinen ”kermisvrij” gaan maken, waarop het stadsbestuur besliste alle contracten op te zeggen.
De steden geven de indruk eerder de kermis “liever buiten hun centrum” te houden en investeren steeds minder in het begrip “kermis” en schaffen allerhande animatie rond de foor af. Meerdere plaatsmeesters botsen op een muur van onbegrip bij hun gemeentebestuur en zien hun budgetten derhalve fel verminderen.

De carnavalskermissen waren echte meevallers, geen sneeuwbuien en weinig regen of kou, de meeste forains waren tevreden. Een positieve start konden ze wel gebruiken.

Eens de carnavalskermissen voorbij en de halfvastenfoor te Gent kenden we een resem aan Paasforen. De Paasforen vielen dit jaar volledig in de vakantieperiode, wat toch een pluspunt was, maar de weersomstandigheden vielen tegen.

Na de Brugse Meifoor kende de Antwerpse Sinksenfoor een eerder rustig verloop. De laatste gesprekken met het Stadsbestuur aangaande de verhuis brachten echter geen aarde aan de dijk. De Sinksenfoor verhuisde naar “Spoor Oost”. Gevolg de foorkramers zagen hun inkomsten zakken met 40% en ook de handelaars in Antwerpen verliezen inkomsten, vooral de horecazaken rond de Kaaien. Unizo eist nu een schadevergoeding aan het Stadsbestuur.

Na Antwerpen volgen Brussel en Hasselt, twee kermissen die het nog altijd goed doen met veel ambiance en veel volk.

Met de “Koersefoor” te Waregen verwezenlijkt René Bufkens zijn jarenlange droom, dit in samenwerking met Tonnie Denies en presenteert er het reuzenrad “Roue de Paris”. Veel kermissen zal hij niet aandoen. Na Waregem ziet men het rad terug voor een lange periode in Brussel en daarna op de kerstmarkt te Gent.

De opening van de Oktoberfoor te Oostende met reus “James”, op vrijdagavond, was ook dit jaar een succes met méér dan 8000 bezoekers. Op deze foor zien we tevens twee mooie Nederlandse attracties de “Ghost Castle” van Smit en de “Nautilus” van Regter, die na meerdere jaren in de opslag, terug op de kermis komt.

Oostende en Luik hielden tijdens hun Oktoberfoor opnieuw griezelige, doch aangename “Halloweendagen”, een geliefd spektakel voor groot en klein. Ook Blankenberge houdt zich aan deze traditie met zijn tweede Halloweenkermis ter vervanging van de Septemberkermis, een gesmaakt initiatief.

Tijdens de kerstperiode waren de kerstmarkten en ijspistes alom vertegenwoordigd. “Winterland” in Hasselt, “Winterpret” te Brussel , “Winterfeesten” in Gent en “Antwerpen Wintert”, doch de terreurdreiging was hier de grote spelbreker. Ninove en Boom organiseerden voor het eerst een winterevenement. En Sint-Niklaas sloot het kermisseizoen traditioneel af met zijn Winterkermis.

Jaarlijks terugkerende evenementen waren de herdenking van “de Pierrot” op 26 oktober te Brussel en de bedevaart te Scherpenheuvel op 29 oktober.

Ook in 2015 zagen we frituren, spelkramen, loterijen, schietkramen en kindermolens met nieuwe façades, verlichting of decors. Te veel om op te sommen, maar ook de kleinste restyling kreeg wel een vermelding in onze nieuwsrubriek of in de reportages.
Ook grote attracties werden gerestyled: Break Dance (Simon Jeanny), Polyp (Middag Jerry), Graveyard – vroeger Euro Scooter (Michielsen Peter), Florida Bidule (De Roover Ronny), La Reine des Neiges – vroeger Cristal Palace (Moniquet Serge), Eclipse (Van der Honing Klaas), Power Wave (Greif Yves), Roue Royale (Van der Honing Jan), Dragon Fly (De Wulf Freddy), Apollo (Wuyts), Speedy Express – vroeger Amor Express (Paternoster Sharina), No Limit’s 2 – vroeger Musical Express (Heck Freddy), Crazy Rum Walk – vroeger Crazy Ghost Jungle (Commissaris/De Bruyne).

Niettegenstaande de crisis voelbaar blijft staan onze foorkramers niet stil en durven ze nog investeren in een nieuwe zaak, of een attractie die ze uit het buitenland halen. Aan hen wensen we alvast veel succes met hun initiatief en durf, wat tevens bewijst dat de kermis nog LEEFT !!!
Nieuwkomers dit jaar waren:

– Crazy Frog – De Bodt/Van Lingen
– Free Style – Severeyns Steve
– Visspel – Aelbrecht Anja
– Gebak “De Vliegher” – Allen/Minet
– Bungee Fun – Dewyse/Michielsen
– Kindermolen – Greif/Clabots
– Space Ride – Van Dooren/De Schrijver
– Maxi Dance – Noël Cédric
– Roue de Paris – Bufkens/Denies
– Kids Cars – Sokolowski Ronny
– Crazy Garage – Lampaert David
– Gebak – Roelant

Naast de restyles en de nieuwe attracties huurden enkele Belgische foorreizigers buitenlandse attracties om één of meerdere kermissen te doen. Zo zagen we onder andere deze verschijnen:

– De “Surf Party” van Stappers Steve/Vögler (F) op de winterfoor te Aalst, Septemberfoor te Leuven en de Oktoberfoor te Oostende.
– Booster “Formula 1” van Stappers Steve/Regter (NL) op de Carnavalkermis te Sint-Truiden.
– Booster “Avengers” van De Bruyne/Coquoz (F) op de Haflvastenfoor te Gent.
– De “River Rafting” van Bufkens/Buwalda (NL) op de Sinksenfoor te Antwerpen.
– De “Euro Splash” van Bufkens/Bertaux (F) op de Zuidfoor te Brussel.

Waarschijnlijk vergeten we er hier nog enkele, maar aan allen een welgemeende proficiat. De restyles en premières bewijzen dat de foorreizigers alles in het werk stellen om de kermis en haar entourage levendig en aantrekkelijk te houden.
Ook voor 2016 zullen weer nieuwe attracties hun opwachting maken of bestaande zaken een facelift krijgen. Wie, wat en wanneer zijn vragen waarop kermisland.be in de loop van het jaar 2016 zal proberen te antwoorden. Nu al doen geruchten de ronde over de Chamonix, Hell Raiser, Zweefmolen…maar geduld is een mooie deugd.

Heuglijk nieuws waren de geboorten van Charlyne Vanrafelghem/De Paepe, Jeannot Lauwers/Van Der Laan en Fenna Meulders/Van Der Sanden. Jammer genoeg ook droevig nieuws met het overlijden van 53 foor- en circusmensen. Als blijk van medeleven met de families van overledene foor- en circusmensen vindt u hier het rouwkaartje:

2015 zit erop. Sinds november kreeg de site een facelift, die jullie bezoekers het zo aangenaam mogelijk willen maken. Sinds december kan je tevens onze site volgen op Instagram en zowel de facebookpagina als de APP blijken een succes. Wij van onze kant proberen er alvast in 2016 het beste van te maken.
Dit jaar werden er niet minder dan 1295 reportages gemaakt. België is en blijft natuurlijk de hoofdbrok met een 950 reportages. Maar dank zij onze buitenlandse reporters kwamen ook Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië en Luxemburg in de spotlights te staan. We publiceerden 77 binnenlandse en 44 buitenlandse attractielijsten, alsook een kleine 100 nieuwsberichten.
De gratis advertentiepagina blijft veel aandacht krijgen van zowel de foornijveraars als de gemeenten.

Met 1.054.679 bezoekers haalden we bijna 10% méér bezoekers dan 2014. Tevens kregen we een kleine 2.500 volgers op facebook. Sinds de start van de telling in januari 2010 brachten reeds 5.956.062 bezoekers een virtueel bezoekje aan kermisland.be

Gezien er attracties bijkomen of verdwijnen en van eigenaars wisselen maken we regelmatig een update van de databases om jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de evolutie. De binnenlandse telt nu 266 attracties, de buitenlandse 1210 attracties.

Namens het voltallig team danken we dan ook de 1.054.679 bezoekers en hopen jullie allemaal in 2016 terug te mogen begroeten.

Via deze weg willen we ook al onze vaste en occasionele medewerkers en natuurlijk onze partnersites hartelijk danken voor hun enorme inzet. Zij staan ieder weekend paraat, doen belangeloos vele kilometers en trotseren weer en wind voor onze website en voor de kermis in het bijzonder. Voor hen is dit méér dan een hobby, maar een voldoening.

Vanzelfsprekend danken we de foorreizigers, zonder hun bereidwillige medewerking en hun toestemming om hun attractie telkens opnieuw op de foto te plaatsen is er geen website.

Een speciaal dankwoord aan Dave Van Craenenbroeck en zijn hostingsfirma DV-Webhost. Dank zij zijn steun en haarscherpe prijzen is het haalbaar de site aan u aan te bieden en steeds te vernieuwen.

Tot slot danken we al onze adverteerders, hun bijdrage maakt dat www.kermisland.be / www.paysforain.be DE grootste Belgische site is.

Onze leuze voor 2016 blijft onveranderd: “Kermis is onze hobby”!!!

Graag zien en horen we jullie terug in 2016 en wensen alle uitbaters van zowel grote of kleine attracties veel succes in het komend kermisseizoen.

We kijken alvast reikhalzend uit naar wat voor moois 2016 ons brengt, bezoek dus regelmatig onze website en kom als eerste te weten wat er allemaal gebeurd in “kermisland”!